En anden grund er at jeg ikke har brug for en varevogn, og gerne vil have noget med bagsæder. Og så fordi at jeg også gerne vil prøve noget nyt. Min plan var derfor og få en billigere nyere bil og en klassiker mere. Men for det første har jeg dårligt nok tid til og køre i den jeg har, og desuden har jeg muligvis fået roddet mig ind i en anpart i en gammel Renault. Dette må skæbnen have opfanget, for den ville at jeg skulle en tur til Tyskland og arbejde. Til dette formål fik jeg en BMW 1 serie som lejebil. Helt præcist en BMW 116d E87 (den 5 dørede 1 serie). Jeg har altid syntes at sådan en 1 serie var en pæn bil, men havde aldrig prøvet en.
1'eren under et stop på vej mod Berlin |
Først og fremmest må jeg indrømme at jeg aldrig har været en varm fortaler for en Diesel bil. Men må også samtidig indrømme at den lille 116d virkelig har imporneret mig. Den har kun 122 heste, men gør det rigtig godt på motorvejen. Det er super lækkert at motoren kun snurrer omkring 3000 omdr. ved 160 km/h.
Da "min" er en lejebil er der intet udstyr i den, ikke engang fartpilot og jeg må nøjes med almindeligt aircondition, der er intet klimaanlæg. Alligevel har det virkelig været en fornøjelse og køre i BMW'en.
Og da jeg var færdig i Tyskland blev jeg spurgt om jeg ikke lige kunne smutte en tur til Polen også. En tur på knap 900 km, dette klarede 1'eren i god stil og selv med en temmelig tung højrefod har den på hele turen haft et forbrug på 15,8 km/l. Selv med omkring 160 km/h går den omkring 16 km/l.
Her kan Seat'en absolut ikke være med. |
Samtidig må jeg også indrømme at jeg virkelig nød det ubesværede træk sådan en diesel har, endda selvom det er en lille en af slagsen. Og på trods af størrelsen mønstrede den lille BMW og vise 200 km/h på speedometeret. Dette omsatte GPS'en til 192 km/h. Ikke dårligt for 122 hk.
Dette har fået mig til og tænke på om jeg skulle overveje sådan en BMW. En fordel ville være at jeg sikkert kunne bytte min Seat ind hos en forhandler, jeg har nemlig ikke rigtig fået nogle henvendelser på den.
Skulle jeg have sådan en BMW ville jeg nu helst have den 3 dørede version E81. Den er nemlig lidt smartere og så har den rammeløse døre, en detalje jeg er en absolut fan af. Desuden måtte min gerne være en 118d som jeg kan læse mig frem til kan chippes til over 170 hk. Lige PT er der en hvis 118i benzin'er tilsalg, men tror dog at på trods af merprisen så ville jeg nok gerne have en Diesel. Så måtte den desuden også godt lige have klima og fartpilot. Og M-sport sæder og M performance aerodynamik pakke. Min måtte faktisk gerne se sådan her ud, måske bare en anden farve. Måske samme farve som 116d'eren.
Uha jeg kan allerede nu se at det bliver dyrt, men tror også samtidigt at det ville være en bil jeg belv glad for.
Så lige nu overvejer jeg og bruge pengene på en ny hverdagsbil også nøjes med min Europa til det sjove.
Som Michael H klogt sagde, så er der nu engang flest hverdage på et år, og jeg tror en 1'er ville gøre mine hverdage mere udholdelige.
En mulighed var og importere en selv, men det kræver at Seat'en bliver solgt i en ren handel, så er den nogen der kan bruge en Seat Altea FR TFSI så sig endelig til.
Jeg er i hvert fald blevet rigtig imponeret af den lille 116d og nu står der BMW 1 serie øverst på min hverdagsbils liste.
Den kan faktisk privatleases for yderst fordelagtige penge Dennis. Og på den måde kan du også komme af med Seaten. Hvad er nu det for noget med en anpart i en Renault?
SvarSletDet må jeg lige undersøge.
SvarSletDet er Haastrup der er ved og narre Claus og mig med til en dele Renault 17TL. Den er faktisk MEGA fed.
tsk tsk den kære Kaptajn skal da vist ikke rodes ud flere delere, men gu er den fed. Det må være en af de svenske.
SvarSletJeg forsøger skam ikke at narre nogen :-)
SvarSletDet er en fed vogn, sådan en 1-serie Dennis... De kører suverænt !
Ja Dennis, det er et godt bid - og tak fordi du citerer i mig korrekt :)
SvarSletVille ogdså tjekke leasing - men husk du nok får svært ved at komme ud af kontrakten før tid.