mandag den 14. marts 2011

Forårs service - Motul Olie

I morgen træder veteranforsikringen i kraft, og det virker til at foråret så småt er på vej.
Min nye dæk er sendt fra England, og skulle gerne være her i løbet af ugen. Jeg håber også på at jeg måske får min nye fælge i løbet af ugen.
Så mangler der ikke meget andet end et service før Europa'en er sommer klar. Jeg købte et nyt oliefilter den anden dag, og idag fik jeg bestilt olien. Havde først bestemt mig for og bruge ELF olie da det nu er en Renault motor. Dette kunne jeg dog ikke finde nogen steder. Europa Engineering anbefalede mig og bruge en Valvoline 5W50 olie på motoren og en Valvoline 85W130 gearolie. Det havde jeg også lidt besvær med og finde, især gearolien. Ved ikke helt hvorfor, men jeg har sat mig i hovedet at jeg vil bruge samme fabrikat både på motor og gearkasse.
Derfor begyndte jeg og kigge på Motul, og læste meget godt om deres Motul Sport 5W50, en olie specielt udviklet til det engelske marked.


Olien er en fuld syntetisk ester baseret high performance olie. Og derfor er den heller ikke helt billig.
Da olien er lavet til det Engelske marked var jeg nødt til og bestille den i England. Jeg fandt den her til en god pris. Så denne er nu på vej fra England.

Gearolien skulle jo også være en Motul Olie. Her faldt valget på deres bedste gearolie Motul GearComp 75W140. Denne lykkedes det mig og finde til en god pris hos Rallyshop i Brabrand.
Jeg har fundet en manual over Renaults Transaxel gearkasser og i denne anbefalede de ELF 75W140, derfor valgte jeg Motul olien i samme viskositet og kvalitetsgrad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar