tirsdag den 29. marts 2011

Fiat 124 Abarth

Det sidste stykke tid har jeg gået og drømt om en "rigtig" racerbil. Min Europa kunne sikkert godt gøre sig gældende, men er nået til konklusionen at den er for fin, og at det vil være for omfattende og gå det sidste stykke og lave den til racerbil. Europa'en er nu næsten som jeg vi have den, og når nu den er "færdig" så kommer jeg til og mangle noget og skrue i. Derfor er det stadig min plan/drøm (lige pt. mest det sidste) og gå igang med en mere rendyrket racerbil. Og her må jeg skuffe Ebberfeld, det bliver altså ikke en FIA bil, men en hillclimb'er. Jeg kan godt lide hillclimb konceptet, dels for det er nemmere og gå til, dels fordi bilen skal være indregistreret og tilsidst fordi det køres nogle spændende og naturskønne steder.
Det med at bilen skal være indregistreret taler meget til mig, og det er en af grundende til at jeg synes en 124 Abarth ville være fin. Når ikke den er i "kamp", så kan man fjerne hardtoppen, og man har en fed åben sommerbil.


Jeg har altid godt kunnet lide 124 spideren (specielt i Abarth trim), det er faktisk nok min favorit bil fra Italien, ihvert fald af de realistiske. Jeg må dog nok desværre indse at mit budget slet slet ikke rækker til en ægte abarth. Derfor vil det givetvis blive en almindelig dødelig model der skal forsynes med Abarth stumperne. Dette er nu heller ikke umuligt, da Guy Moerenhout i Belgien producerer alle de nødvendige karosseri modificationer så som skærmforøgere osv. Jeg er sikker på at man kunne bygge en rigtig lækker bil til et forholdsvist rimeligt beløb.
De rigtige hjul er forøvrigt heller ikke et problem, da Compomotive reproducerer replica hjul.

Når jeg ser på disse billeder af Markku Alen i en fabriks 124 Abarth, kan jeg kun drømme mig bag rattet af min egen, på vej op ad Munkebjerg.



Se forøvrigt også lige dette fantastiske billede fra 70'erne og bemærk den ultra fede servicevogn.


Så jeg må indrømme at jeg faktisk godt kunne fristes af en Italiensk bil. Den har tilsyneladende alt det jeg lige pt. hungrer efter. Den er åben, den har konkurrence historie, den har rammeløse døre (og bageste sideruder forøvrigt) og Fiat's Twin Cam skulle efter sigende være lidt af en perle. Så lige pt. er jeg yderst hooked på en 124 Spider. Har endda fundet en tidlig version tilsalg her i DK til forholdsvis rimelige penge.
Min skulle være i stil med disse to.



2 kommentarer:

  1. Hej Dennis
    Jeg havde en 124 spider og ja det er en super dejlig bil. Det var endnu en deler og motoren er en perle og bilen i sig selv en hel del kønnere end feks MGB.
    Motoren var 1,6 tc og kørte rigtig godt.
    Jeg synes man får rigtig meget flot bil for de penge som disse og oveni alt det race og historiemæssige.
    Francesco Aversa har en lyseblå original Abarth, du kan sikkert sagtens rage om Restaurant Capri i Odense og aftale et kig.
    erik

    SvarSlet
  2. Hej Erik

    Det tror jeg at jeg vil prøve. Har aldrig set en rigtig Abarth i virkeligheden. Er faktisk ikke sikker på om de overhovedet kan køres med kaleche. Tror ikke de har de bageste sideruder. Ved du det?

    SvarSlet