I 1967 på London Motor Show blev Claude Birch, direktøren for firmaet GKN, alvorligt forelsket i den ret nye Lotus Elan. Dog var han ikke tilfreds med motorens størrelse. Han ville have en med en V8'er i. Dette ville desuden være god publicity for firmaet han var direktør for. GKN var nemlig stor leverandør til motorindustrien. De leverede alt fra bolte til gearkasse støbninger. Et af firmaerne under GKN var det berømte Vandervell, der producerede lejer og år forinden drev det succesfulde Vanwall formel 1 team.
Sammen med Fred Fox, som havde drevet Vanwalls racerbils projekt, opsøgte Claude Birch Lotus.
De fik dog at vide at det ville være fuldstændigt umuligt og implantere en Rover V8 i en Lotus Elan.
På trods af skuffelsen kunne Birch dog ikke glemme hans ide. Og under hans søgen efter en let sportsvogn hvor hans Rover V8 kunne monteres i, faldt han over den eksotiske racer version af Lotus Europa'en, nemlig Lotus 47. Lotus 47'eren var forsynet med en BRM twin cam og Hewland gearkasse standard. Men dette var jo ikke tilstrækkeligt, så Chapman blev adspurgt igen og gik med til og levere chassis, karosseri og andre nødvendige dele. Lotus leverede blandt andet også en ZF gearkasse som havde været brugt på en Lotus-Ford formel 1 racer.
Projektet løb imidlertidig ind i en masse tekniske problemer før bilen stod færdig. Blandt andet blev 2 experimentelle chassis'er produceret hos Lotus før en tilfredsstillende løsning blev fundet. Desuden blev der fremstillet et specielt svinghjul med tilhørende kobling, og der blev fremstillet et specielt koblingshus i magnesium. Pågrund at det specielle chassis og motorens størrelse, var det desuden også nødvendigt og forlænge karosseriet og gøre det bredere.
Da den endelige bil i 1969 stod færdig var den mildest talt spetakulær, og V8'eren gjorde at den kunne nå 154 mph (248 km/t) i fjerde gear.
Som det ses på billedet blev GKN 47D brugt meget i forbindelse med PR opgaver for firmaet, og den blev også udlånt til flere forskellige test. Autocar testede foreksempel den til og når 100 mph (160 km/t) på 11 sek. Den hurtigste bil de overhovedet havde teste indtil da. Læs testen her.
Bilen bor idag i USA, og forleden faldt jeg over disse billeder, hvor bilen er under restoration.
På disse billeder kan man meget bedre se detaljerne, og hvordan bilen adskiller sig fra en almindelig Europa.
Dette er virkeligt konge Europa'en.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Tak for et godt indlæg Dennis - og billederne af en superfed bil !
SvarSletHar hidtil kun set bilen omtalt i en af mine bøger. Collectors guide - Lotus Elan & Europa, så også tak for linket til Autocartesten !