fredag den 17. juni 2011

God vinkel på en Mini Marcos!!!!!

Forleden var der lidt snak om der igrunden fandtes en god vinkel på en Mini Marcos. Mener at Claus Eberfeld forholdt sig ret afvisende overfor teorien.
Men det er jo naturligvis først og fremmest afhængig af øjnene der kigger. På trods af dette vil jeg vove og påstå at jeg har fundet en god vinkel på den lille Marcos. Ihvert fald en vinkel der er bedre end dens øvrige.

Efter min mening gør MM sig faktisk ret godt fra denne vinkel skråt bagfra.
Man ser hvor lav begenden igrunden er, men jeg syntes samtidig ikke at fronten virker så høj, som når man se den forfra.

Indrømmet en Mini Marcos er ikke verdens kønneste eller mest elegante bil. Men den har i mine øjne en masse karakter. Øvrige plus punkter er at den har en spændende historie og er forholdsvis sjælden.
Mekanikken er som navnet angiver, stjålet fra Mini'en. Dette gør at teknikken er nem og have med og gøre. Dette sammenholdt med en lav vægt omkring 600 kg, endda helt ned til 535 kg iflg. FIA's homologering, kan give helt godkendte præstationer.

Lige præcis ovenstående bil, chassisnummer 7073, en Mini Marcos mk. III, har en helt speciel historie.
Bilen blev bygget komplet af Marcos fabrikken i 1967, og køberen var en Svensker ved  navn Bo Elmhorn. Hr. Elmhorn havde haft succes i Mini Cooper'ere, og havde besluttet sig for og begynde og importere Mini Marcos til Sverige.

1967 På vej tilbage til Sverige med Mini Marcos'en på en trailer bag en Austin Estate
Herligt billede
Bo Elmhorn dannede partnerskab med en meget kendt motorsportsfigur i Sverige, nemlig Picko Troberg. Picko Troberg har i dag nærmest legende status i Sverige, og i tresserne dominerede han på racerbaner i hele Scandinavien.

Sammen dannede de Elmhorn-Troberg racing, og Elmhorns røde Marcos blev brugt både som racerbil og som demobil for deres firma. Bilen var udstyret med en Gruppe 2 A-serie motor der ydede 120 hk, desuden var den monteret med nogle helt specielle Magnesium Minilite fælge. Samme model som Ballot og Lena's Mini Marcos var udstyret med på LeMans i 1966. En anden detalje var et Les Leston rat, Elmhorn-Troberg var nemlig agent for Les Leston i Sverige.
Hele bilens konkurrence historie menes og have foregået i Sverige, dog pånær et løb på Roskildering i Danmark.


Bilen var som regel henvist til en plads midt i feltet, pga. hård konkurrence fra bl.a. Lotus Sevens og diverse andre exotiske biler i Gruppe 4 prototype klassen. Dog skabte det nok PR til at Elmhorn-Troberg totalt set solgte 18 Mini Marcos gennem slutningen af tredserne. I 1969 blev bilen solgt til en Helicopter pilot. Efter dette passerede bilen gennem en række forskellige hænder, indtil den i 2002 blev købt af en Hollænder.
Da han sidenhen blev udstationeret i USA tog han bilen med sig. Den er idag derfor en af meget få Mini Marcos i USA. Bilen er siden blevet solgt og residerer nu i Seattle.
Det er en Mini Marcos jeg MEGET gerne ville have finge i. Der er lidt flere billeder af den herunder, også nogle fra mindre heldige vinkler.


2 kommentarer:

  1. Jeg mener faktisk heller ikke, at den har vinkel hvorfra den er sådan rigtig god - men det roder den jo bod på med sin charme !!

    Har du besigtiget det andet mini marcos emne ?

    SvarSlet
  2. Hej Morten

    Nej måske ikke sådan rigtig. Jeg er stadig i Japan, men regnede med og tage til sjælland og se den når jeg kommer hjem.

    SvarSlet