fredag den 3. juni 2011

Nyt oliekøler system - Forhåbentlig den sidste investering i denne omgang.

Langt om længe er Europa'en nu tilbage på hjul, og det varer ikke så længe inden den er køreklar igen.
Den nye gearkasse fylder dog noget mere end den gamle. Derfor måtte den fine Setrab oliekøler lade sin plads. I et forsøg på at finde en ny placering, blev jeg ening med min kammerat Michael om at en mindre var nødvendig. Samtidig kom vi til og snakke om, om den i det hele taget var nødvendig? Mit brug taget i betragtning så er det nok faktisk tvivlsomt at oliekøleren gør nogen gavn. Den kan måske tværtimod være skyld i at motoren ikke bliver var nok. Men på den anden side er det nok godt og have en Oliekøler til f.eks. trackdays. Løsningen blev derfor en mindre oliekøler fra Mocal, magen til denne:


Dernæst bliver systemet forsynet med en Thermostat også fra Mocal. Denne åbner for olieflow gennem oliekøleren så snart temperaturen kommer over 80 Grader. På den måde er jeg sikker på at den fine Aluminiumsmotor altid kommer op på drift temperatur, og at den helst heller ikke skulle blive for varm.


Tilsidste bliver de gamle slanger også skiftet ud til stålomspundne. Dette er mest af kosmetiske årsager, og af samme grund bliver de forsynet med disse sort anoiserede fittings.


Sammen med de nye slanger, så skulle det gerne se ud som den forreste og den bagerste slange på nedenstående billede.


Glæder mig til at stumperne kommer og jeg kan få det lavet. Om ikke andet pynter det forhåbentlig lidt yderligere på motorrummet, og oliekøleren kommer til og sidder lidt bedre.
Den fine Setrab køler gemmer jeg bare til et andet projekt. (Med mindre nogen vil købe den?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar