søndag den 7. februar 2010

Fast Road/Track MGB

MGB'en har tiltalt mange bilentusiaster lige siden den kom frem. Da den kom frem var det pga. dens sportslige ambitioner og dens rimelige pris. Den sportslige side fandt MG hurtigt selv ud af og promovere. MGB'en opnåede således gode reultater både på LeMans og i Monte Carlo rallyet. Sidenhen kørte MG også med den MGB baserede MGC GTS i Targa Florio og på Sebring.
Men det var egentligt ikke MG's racerbiler dette skulle handle om. Derimod er dette indlæg om biler der er blevet inspireret af MG's racerbiler.
Fra MGB'en kom frem og til i dag, har den altid været en populær blandt entusiaster der selv ønskede og vidreudvikle deres biler. Især en bestemt motor conversion blev i starten af 70'erne meget populær. Nemlig Rover's V8 motor. Den første til og tilbyde sådan en bil på markedet var Ken Costello, han var uddannet ingeniør og biltosse. Han startede som mange englændere med Mini'ere som han tunede, og ved et tilfælde faldt han over en Rover V8. Med den lette alu V8 motor kunne han se et stort potentiale i MGB'en.
På dette tidspunkt var MG fabrikken i Longbridge allerede i gang med et lignende projekt, som skulle blive MGB GT V8. Men på dette stadie overvejede MG ingeniøerne stadig og gøre MGB karosseriet bredere. Da Ken Costello så præsenterede hans MGB V8, fik han hurtigt opmærksomhed fra MG fabrikken. Flere højtstående personer hos MG, blandt andet chefingeniør Charles Griffin og British Leyland chef Lord Stokes prøvekørte Costellos bil.
Alle var meget imponerede, og Ken Costello opnåede støtte fra fabrikken, indtil de selv var istand til og producere en MGB V8. Costellos MGB V8 blev præsenteret i 1971, hvorimod MG's egen V8 først nåede produktion i 1973.


Costello V8, kendetegnet på den karakterisktiske bule i motorhjelmen


En af det første MGB GT V8 presse biler fra 1973

Sidenhen er dette blevet en meget populær conversion, og mange firmaer tilbyder idag færdige kits for installation af en Rover V8 i en MGB.
Dette tiltaler mig en del lige pt, og det er faktisk deraf titlen til dette indlæg kommer. Det ville nemlig være den specifikation jeg ville bygge en MGB V8 i. Det skulle være en bil der kunne køres på gaden, men samtidig også kunne bruges til hillclimbs og trackdays.
Til dette formål, er det min overbevisning at Rover V8'eren er ideel, fremfor den originale firecylinrede B-serie motor. I England findes der en række specialister i disse V8'ere, og det er ikke umuligt og bygge en motor med noget over 300 hestekræfter. Det er dog dyrt. Derfor ville en anden mulighed være, og finde motoren fra en nyere TVR, enten en Chimera eller en Griffith. Her får du en Rover V8 på optil 5 Liter og med optil 320 hestekræfter. Dette er en noget billigere vej end og få bygget en motor fra bunden. Men køber du en motor fra en TVR, får du selvfølgelig også en brugt motor, men det burde være muligt og finde en i OK stand.


En fin Rover V8 på vej i en MGB
For at en sådan bil skal kunne gøre sig i en mere sportslig sammenhæng, kræves der selvfølgelig også andre optimeringer. F.eks ville et styrtbur og racersæder være en god opgradering. Men det mest vigtige ville være undervogn og bremser. I denne forbindelse faldt jeg over dette ombygningskit til MGB. Det er lavet af et firma der hedder Hawk Cars. De bygget replicaer af AC Cobra 289, men da disse replicaer i et stort omfang, er baseret på en MGB, så passer dette forhjulsophæng over.
Dette kit fjerner helt det originale MGB ophæng til fordel for mere moderne Coilovers.

Se mere her:
Tilsidst står karosseriet tilbage, og mange vælger stilen fra MG's MGC fabriksracere. Disse biler var helt i aluminium, og havde meget brede udbyggede skærme. Disse skærme er i dag tilgængelige i glasfiber fra flere specialister i England. Jeg er en stor fan af disse skærme, da de efter min mening totalt transformerer en MGB. Med dette kit ser den meget mere, som englænderne ville sige, "purposeful" ud. I forbindelse med Rover V8'eren ville det naturligvis også være en fordel og kunne anvende nogle bredere dæk.
Tilsidst står her så tilbage og vælge om det skal være den lukkede B GT'er eller et roadster karosseri. Mange vælger B GT'eren, da det var dette karosseri skærmkittet blev anvendt på.
Men efter at have set den røde bil på det sidste billede, så er jeg overbevist, det skal være en roadster med hardtop. Dette er også noget mere ualmindeligt med dette skærmkit.

MGC GT sebring replica



MG B Roadster V8 med Sebring skærme og works hardtop.
Savle, savle.
Her tilsidst er lige en lille video af hvad en MG B med en V8'er er i stand til.


Tilbage står der vist bare og sige. Skulle du have en MGB roadster fra før 1970 og være interesseret i en byttehandel med min bil så send mig en mail. ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar