tirsdag den 11. januar 2011

The Atomic Cockroach

På det sidste har der været en del snak om Japanske biler på motorretro, og da jeg så på Morten H's blog, kunne jeg se at han også havde bidt på. Det fik mig til og tænke på en anden sjov Japansk bil, der stadig er ekstremt sjælden, men dog mere opnåelig end den eksotiske Z432 Morten skriver om.
Bilen med det lidt u-smigerende øgenavn "The Atomic Cockroach" er en Datsun Cherry X-1R.


Dette er indbegrebet af Japansk coolness

X-1'eren var coupe udgaven af Nissan/Datsuns E10 platform. Det er den bil der i Europa hed 100A og 120A afhængig af motor størrelse. X-1 modellen var dog udelukkende til det japanske marked og adskiller sig lidt fra dens Europæriske broder Datsun 120A Cherry Coupe.
Baglygterne er anderledes og den japanske model kom med påskruede skærmforøgere standard.
Den japanske models 1200 motor var desuden forsynet med 2 Hitachi SU karburatorer. Dette gav kakerlakken 80 heste. Ganske imponerende til sådan en lille blik potte.

Bemærk lygtekransene. Dette er en Japansk X-1

At modellen er meget sjælden ligger fast, men præcist hvor mange der er bygget, det har jeg desværre ikke kunnet finde ud af. Der er dog ingen tvivl om at de fleste desværre har endt deres tilværelse således:

R.I.P

Selv den europæriske model er meget sjælden idag, dog er der denne tysker med et tilsyneladende meget fint eksemplar:

Tysk Survivor

De har endda fandtes i Danmark, se bare dette screen shot fra "Familien Gyldenkål" filmen. Her kører Ole Sommer's Joker bindingsværks Volvo forbi en 120A Coupe.

Yeeees boss

Jeg kunne "nøjes" med en 120A Coupe, men ville elske og komme til et træf i en vaskeægte X-1 Atomic Cockroach.

Fed bil og fedt skilt. Kun i Japan, kan en bilforhandler hedde Flyrat

3 kommentarer:

  1. Ja, sådan en ville jeg dælme også gerne vise frem: Det er da det skøreste tilnavn jeg har hørt længe.

    SvarSlet
  2. JA - den er sgu da fed Dennis - men måske lige lav nok til min smag, den hvide... Er vild med spejlene - og baglygterne og coupé-formen!!

    Jeg kunne godt tænke mig en karryfarvet 100 A - sådan en havde min onkel!

    SvarSlet
  3. Hej
    Min første bil var en Datsun 120A coupe fra 1973

    SvarSlet