tirsdag den 11. januar 2011

Ny ny bil, måske.

Jeg har pt. en Seat Altea FR TFSI (uha det var langt) som jeg kører i til daglig.

Benzinbrændende varevogn

Det er en varevogn, og er som sådan da også meget praktisk. Eneste ting er at jeg ikke rigtig har brug for en varevogn. Jeg finder dog at jeg engang imellem har brug for bagsæder. Derfor er jeg begyndt og tænke på og skifte den ud. En varevogn som min koster i Danmark godt og vel 8000 kr om året i vægt-eller hvad det nu er afgift. Når man så dertil ligger at den sjældent går over 10 km literen, så er jeg nået frem til, at det jeg er ude efter er en mindre billigere bil. I følge Claus og hans kumpaner, så er den eneste intiligente moderne bil en Fiat Panda. Det må jeg på en eller anden måde nok tilslutte mig, for netop Panda'en har altid slået mig som en noget usædvanlig bil. Den er efter min mening meget gennemtænkt og anvendelig på trods af dens ringe størrelse.
Nu skal man dog ikke tro at jeg er utilfreds med min Seat, udover at den er dyr og køre. Det er en dejlig bil, med alt elektronisk legetøj, og samtidig 6 gear og 200 turbo hk.
Dette får jeg naturligvis ikke i en Panda, og dog, for jeg har fået et rigtig godt øje til Fiat Panda 100 HP.

Bybil med bid i.

GTI (sådan da) udgaven af panda'en, er udstyret med en 1.4 liters 16V motor med, som navnet siger 100 heste. Da den kun vejer 975 kg, er dette jo ikke helt dårligt. Den har samtidig 6 gear og nogle endda klimaanlæg. I tillæg til dette, så kører 100 HP'eren 15,6 km/l.


Vil gerne have en Panda i denne farve

Det eneste der umiddelbart taler imod Panda'en er at den ikke fåes med fartpilot, og dette er jeg nærmest  blevet afhængig af i min Seat.
Men har lovet mig selv at når jeg kommer hjem fra England, så går jeg på afvænning fra fartpilot, sætter min Seat til salg og tager ud og prøver en Fiat Panda 100 HP.

Køreegenskaberne skulle eftersigende ikke fejle
noget i en Panda 100 HP

Jeg kan jo godt lide lette biler, og netop panda'ens lave vægt, skulle efter sigende giver den ganske imponerende køreegenskaber. Se f.eks. hvad det engelske magasin EVO mener om den:

En sidste ting der taler for den lille Fiat, er at den ville være noget billigere også i indkøb end Seat'en. Så er det jo naturligvis at jeg tænker, om det mon kunne gøre at der blev råd til en lille åben klassiker, måske en Sprite eller en åben Rover Mini kunne også være sjov? Hmmmm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar