Gerry Marshall nåede imponerende 623 sejre i sin karriere, hvor han kørte alt lige fra Mini til Aston Martin. Han huskes dog især for og køre for Vauxhalls Dealer Team i halvfjerdserne. Her kørte han den legendariske Vauxhall tuner Bill Blydenstein's berømte Old Nail og Baby Bertha Vauxhalls med stor succes.
Old Nail
Baby Bertha
Det er netop i standard- og sportsvogenene at Marshall opnåede hans succes. Han blev meget populær hos puplikum pga. hans meget extravagante kørestil. Det foregik meget sidevejs når han var på banen, som det ses her hvor han er i skarp forfølgelse af Roger Clark under Avon Tour of Britain i 1974.
Gad vide hvad Clark tænkte med dette i bakspejlet?
Dette fik Marshall også en del kritik for, men for og lukke munden på kritikkerne, så lånte han en Lotus Formel bil på Brands Hatch. Med det samme kørte han lige så hurtigt som senior instruktørerne på banen.
I 1965 blev Marshall tilbudt og låne en TVR Grantura. Hans håndtering af denne imponerede Martin Lilley, der senere sammen med hans far overtog TVR fabrikken, så meget at han ansatte Marshall som sælger i hans sportsvognsforretning Barnett Motors i London. Marshall's nye job gav ham lejlighed for og køre en del TVR biler, blandt andet den V8 motoriserede Griffith, som virkelig passede godt til Marshalls kørestil.
Da Lilley familien reddede TVR fra konkurs, så tog de Marshall med over, først some sælger og siden i højere stillinger på fabrikken. TVR's prototype Tina, er endda opkaldt efter Marshall's ældste datter.
Den ene af de 2 Tina prototyper er i dag sammen med Vauxhall raceren Old Nail ejet af Marshall familien.
Forslaget til den ene af 2 prototyper. Den anden var en roadster.
Udenfor banen opbyggede Gerry Marshall også lidt af et ry. For som hans biografi antyder, var hen meget glad for øl. Udover dette var han også meget glad for fester og damer. Han var gift OG skilt 3 gange, men fremhævede at han var meget stolt over stadig og være på talefod med alle 3 af hans ekskoner.
Dette foregik selvfølgelig sideløbende med hans racer karriere, og det gør det ikke mindre imponerende at han blev en af den mest succesfulde britiske kører nogensinde.
Sejrsdrink?
Marshall kørte mange forskellige biler gennem hele sin karriere, og blev ved med det lige indtil hans død i 2005. Marshall døde mens han testede en ex-Richard Petty Camaro på Silverstone. Under testen fik han et hjerteanfald, men som den mester han var, holdte han stille og roligt ind til siden, og slukkede bilens brændstofstilførsel.
Gerry Marshall's sidste tur foregik i sådan en Camaro. Voldsom og med baghjulstræk. Perfekt.
Gerry Marshall døde mens han gjorde det han elskede, han stoppede lige nedenfor klubhuset på Silverstone, med udsigt til mållinien.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar