mandag den 10. januar 2011

Choices, choices, minilites

Som jeg skrev juleaftensdag, så var jeg igang med og udfærdige en liste for de dele jeg vil have skiftet på min nye Lotus Europa. Bilen står pga. sneen desværre stadig på fyen, men min liste nærmer sig noget der ligner en endelig beslutning.
Desuden er der også kommet lidt skred i det med og hente bilen, da jeg har fået lov og låne Ulrik fra fællesgarages lukkede trailer. Han bruger den normalt til og fragte hans fine historiske Formel Ford Racer, men en Europa passer perfekt deri. Så 1000 tak for det Ulrik.

Men tilbage til listen, jeg har først og fremmest kigget på hjul, og det er ikke sådan lige.
Jeg startede med og kigge på Revolution Split fælge som dem nedenunder, og kan som stadig godt lide dem, men det bliver ikke dem i denne omgang. Kunne måske dog godt finde på og købe et sæt senere, så jeg har et sæt fælge dedikeret til Track Days og hill climbs.


Revolution splitfælge
Herefter kiggede jeg på modellen fra Superlite nedenunder. Det stoppede jeg dog hurtigt med da jeg så prisen og jeg faktisk bedre kan lide modellen overover.

Superlites udgave af en Revolution splitfælg. EXPENSIVE
Derefter var jeg faktisk tilbage hvor jeg startede. Nemlig Compomotives ML, som en en minilite inspireret fælg. Man kan vel kalde det en kopi, men kan faktisk bedre lide Compomotives udformning frem for de oprindelige. ML fælgen har jeg altid godt kunnet lide, men afskrev den da alle kørte med Minilites. Men til trods for dette er valget altså faldet på disse, overvejer stadig om jeg skal bestille dem i sort?

Compomotive ML. Sort? Hmmmmm

Størrelsen bliver 5,5 eller 6x13 foran og 7x13 bagi. Og dækkene har jeg også næsten lagt mig fast på. Har tænkt mig og prøve Avon's CR500, som mange Caterhams bruger. De kommer i størrelsen 175/55-13 og 205/55-13, dette skulle passe på en Europa, og ændrer kun rullediametren minimalt. De skulle efter sigende også fungere nogenlunde i regnvejr.

Avon CR500 gadeslicks
Det var hjulene, dog bestemmer jeg mig ikke endeligt før bilen er i garagen, og på bukke, så jeg kan måle den optimale indpresning.
Men resten af listen er faktisk småting. Det næste der irriterede mig på bilen udover hjulene. Var de store klodsede sorte spejle. Derfor har jeg hos http://www.europaspares.com/ (har ikke noget med Lotus Europa og gøre sjovt nok) fundet de Vitaloni Sebring spejle som nogle Europa'er kørte med da de var nye. Disse håber jeg vil passe i de samme huller som de eksisterende, ellers må jeg være kreativ. Dette finder jeg dog nok ud af når jeg skiller passagerdøren ad, for og fixet den defekte vinduesmotor.
Vitaloni Sebring, simple og lækre

Næste punkt er rattet. Da jeg havde min far med ovre og se bilen, da stod det hurtigt klart at, hvis han skulle kunne komme helt ind i bilen, så skulle jeg have installeret et Snap-off kit, så rattet kan tages af. Dertil skal også bruges et andet rat. Jeg har altid synes det så godt ud med et ruskinds racer rat i en gammel bil, især i en Lotus. Det mindste jeg kunne finde var dette 300 mm Sparco, så sådan et skal jeg have.

Mmmm ruskind

Selve snap-off kittet var en kamp. Jeg havde fra starten bestemt mig for at jeg ville ikke have noget der skulle svejses fast på ratstammen. Men hvor finder man så lige sådan et kit til en Lotus Europa, hvor ratstammen kommer fra en Triumph Spitfire? Efter lang tids søgen, jeg snakkede endda uden held med en Japaner, fandt jeg frem til et svensk firma der laver disse kits. Har aldig set dette kit før, men smart er det. En anden fordel er at det stort set ikke flytter rattets position. Jeg ville nemlig helst ikke have rattet ret meget tættere på mig.
Kittet findes her, mit skal dog være i sort, så det er mere diskret. http://www.snapoff.com/
Det eneste problem lige nu, er dog om hornet er placeret i rattet (bilen står jo på fyn). Er det det, så er jeg nok nødt til og flytte det over til en knap på instrumentbordet, det passer nemlig ikke sammen med dette nav. Er der nogen der ved hvordan hornet sidder på en Europa?
Smart

Til allersidst, så har jeg fundet ud af en måde. hvorpå jeg kan lave en såkaldt harnessbar, for montering af H-seler. Så her skal bruges et sæt Willans seler. Skal bare lige være sikker på hvilker længde der passer.

Safety first
Det var det, jeg arbejder lige pt. i England, men når jeg kommer hjem, så skal jeg igang med shoppingen. Og nårh ja jeg skal lige have hentet bilen også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar