onsdag den 12. januar 2011

Speedex - 7'erens forgænger

Colin Chapman var aldrig sen til og kopiere en god ide. Det var også på den måde at Lotus Seven opstod, og det er muligvis også derfor den kom til og hedde Seven. Det er ihvert fald den forbindelse til Austin 7.
I 50'erne var biler stadig dyre i efterkrigstidens England, og største delen af landets bilproduktion gik til udlandet. Dette gav grobund for en masse hjemmebyggede biler kendt under betegnelsen "Specials".
Fra en sådan "Special" stammede Speedex, som Colin Chapman så midt i 50'erne. Bilen imponerede ham så meget at han kopierede ide'en, og startede med og sælge Lotus Sevens som byggesæt. Dette er naturligvis en lidt sammenkogt version af historien, da der også var en Lotus Six inden 7'eren, og mange af datidens "specials" var konstrueret på denne måden. Men den føste deciderede produktionsmodel var Speedex 750 og den var som i nok har gættet baseret på en Austin 7.

Her en Speedex 750, bemærk aluminiumshjulene

En tidlig Lotus 7 S1, ligheden er der.

Bag Speedex firmaet stod en anden berømt mand, nemlig Jeremy George Weston Marsh, en fyr der senere blev kendt som Jem Marsh, manden bag Marcos.
Jem Marsh var bidt af biler, og efter at have arbejdet i flåden i flere år, gik han i land og fik flere forskellige job i autobranchen. I denne periode byggede han hans egen special baseret på en Austin 7, den var kendt som TTT932 efter nummerpladen. 

TTT932 i 1954 på Silverstone

Samme bil i 1962, dog med en ny ejer.

Denne bil udviklede han løbende på, og den viste og være meget succesfuld i 750 Motor Club løb.
Marsh solgte bilen, men den findes stadig idag og kendes under navnet the Grayford Special.

I 1958 sagde Jem Marsh sit job hose Firestone op, han havde nemlig fået arbejde hos firmaet "Sporting Motorist Agency". Dette var salgsafdelingen af firmaet Dante, der producerede tuningsdele til Austin 7.
Kort efter Jem Marsh var blevet ansat, gik firmaet konkurs. Men Jem Marsh, havde nu en god ide om hvilke leverendørere Dante havde brugt, så han startede for sig selv i 1958, under navnet Speedex.
Til og starte med producerede han kun tilbehørsdele der mindede stærkt om de dele Dante havde produceret. Blandt andet de meget karakteristiske aluminiumshjul.

Speedex/Dante hjul, meget lidt adskilte de 2


Speedex bundkar med køleribber

Som nævnt var det og bygge en Special, den eneste måde unge entusiaster kunne få en speciel bil. Dette gjorde at Speedex forretningen blomstrede. Jem Marsh byggede desuden selv en ny austin 7 special. Denne kørte han i 750 Motor Clubs formula klasse, hvor han i 1959 vandt Goodacre Mesterskabet.

Jem Marsh i hans 750 under 1959 sæsonen.

Denne bil var baseret på et Austin 7 chassis fra 1930'erne med skelet af metalrør, normalt brugt til og trække ledninger i, i forbindelse med elektriske installationer. Skelettet var beklædt med aluminiumsplader, og det var denne bil der kom i produktion som Speedex 750, navngivet efter 750 Motor Club.


Speedex 750


Speedex 750 gør det, den gør bedst.

Omkring 200 af disse blev solgt mellem 1959 og 1961 for den nette sum af 49£. Man mener at omkring 25 eksisterer idag.


Senere blev der også udviklet er glasfiber karosseri til Spedex'en, disse blev solgt som Speedex Silverstone.

Speedex Silverstone¨

Efter denne fulgte der en række Ford baserede specials, og det var først da Jem Marsh ved en tilfældighed mødte den tidligere DeHavilland Aerodynamiker Frank Costin, at MarCos blev startet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar