søndag den 30. januar 2011

Replica'en der var den ægte vare. Frazer Nash Le Mans Replica

For et stykke tid siden var der en del snak om replica'er og recreations på Claus' Motorretro side.
Og må til en vis grad tilslutte mig Claus, jeg vil til enhver tid foretrække den ægte vare. Men hvad hvis Replica'en rent faktisk er den ægte vare. Det er selvfølgelig lidt noget ordkløveri, men da jeg forleden læste Claus' indlæg om den fine Lancia D50 Replica/recreation, så fik den mig til og tænke på en anden bil.
Nemlig Frazer Nash Le Mans Replica.

Frazer Nash Le Mans Replica

Modellen hed egentlig oprindeligt High Speed, og blev til fordi, de daværende ejere af det engelske firma AFN, brøderne Aldington var meget glade for BMW biler. De brugte BMW's 328 til Club Racing og var meget begejstrede for især motoren. Da Bristol Cars efter anden verdenskrig tog på "studietur" til tyskland og vel nærmest stjal BMW's design for række sekseren, var motoren pludselig lettere tilgængelig.
Man besluttede derfor og bygge sit eget chassi til denne motor, og den endelige bil blev præsenteret på Earls Court motorshow i 1948.

Den ægte replica

Modellen hed High Speed, og motoren var tunet til 120 hestekræfter. Dette gav forrygende præstationer i den lette bil. Bilen blev tilmeldt Le Mans i 1949, kørt af Norman Culpan og HJ ‘Aldy’ Aldington, den ene af brøderne bag AFN, opnåede den en meget imponerende 3 plads.

Le Mans 1949 Frazer Nash High Speed

Efter succes'en på Le Mans, byggede Frazer Nash mellem 1949 og 1951 22 Replica'er af Le Mans bilen.
Den første af disse blev solgt til Greve Johnny Lurani, som vandt Targa Florio med bilen.
Det var en meget succesfuld racerbil og en sand Giant Killer. På grund af sin lave vægt og fine køreegenskaber var den ofte en torn i øjet for de større mærker. En Frazer Nash Le Mans Replica kunne på en god dag ofte følge en Jaguar C-type.


Dette er derfor ikke en Replica som sådan, men jeg synes alligevel at det er lidt spøjst at den blev kaldt replica. Men uanset hvad, så er det en bil lige efter mit hovede, og det er helt sikkert den bil med Bristol's (BMW) fantastiske række sekser, jeg helst ville have.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar