torsdag den 17. februar 2011

Ken & Mary



Denne video ovenover var skyld i at Nissans KPGC110 fik navnet Kenmeri Skyline. Den foregående model, KPGC10, hed Hakosuka. Dette betyder boks, og den var således opkaldt efter dens udseende.

Men C110'eren blev opkaldt efter Ken og Mary der optrådte i reklamefilmen for bilen. I Japan var filmen meget populær og bilen fik hurtigt det japanificerede tilnavn Kenmeri.
Desværre indtræf oliekrisen næsten samtidig med lanceringen af modellen, og gennem dens produktionsforløb fra 1973-1977 blev det blot til 197 GT-R modeller. Hvilket gør den til den mest sjældne af alle GT-R'er.

En KPGC110 jeg fotograferede på Suzuka Twin Circuit i Juni sidste år.

Men reklame filmen derimod blev som sagt rigtig populær i Japan, og den Japanske musiker Buzz lavede en musikvideo baseret på Ken & Mary reklamen. Herfra gik der endnu mere kult i historien omkring Ken & Mary, så faktisk selv træet i begyndelsen af video'en nedenunder blev en mindre stjerne. Den slags sker kun i Japan.


Dette er min favorit Skyline, er vild med at det er en hardtop coupe, og det er tydeligt at den er meget inspireret af datidens amerikanske biler. Men på en eller anden måde, synes jeg ofte at de japanske designs, var mere vellykkede end de amerikanske. Måske er det størrelsen der gør det?

Jeg havde sidste år fornøjelsen af og se disse biler i virkeligheden. Jeg fik endda lov og sidde i en, og gasse motoren op. Det var dog ikke en ægte GT-R, men en GT model med de ekstra GT-R skærme. Denne var forsynet med L28 motoren kendt fra 240Z. Forsynet med 3 dobbelte mikuni karburatorer, er dette et fint alternativ for os der ikke har råd til en af de 197 ægte.




Denne pågældende bil var til salg for omkring 175.000-200.000 unden told og afgift. Jeg var MEGET fristet, men havde desværre endnu ikke fået solgt min Mohr Rush.


En del af disse biler er begyndt og finde deres vej til USA, dette gør muligvis at de bliver lettere og importere, men jeg frygter også at det vil få priserne til og stige. Så vil man have en, så skal det nok være forholdsvis snart. Jeg vil RIGTIG gerne have en.


3 kommentarer:

  1. Stående applaus herfra, Dennis: Fremragende historie, dejlig bil - tårerne sprøjter ud af øjenene!

    Og min nye bil har næsten samme farve...

    SvarSlet
  2. 1000 tak Claus. Ja det er en dejlig bil.
    Jeg er parat til og sælge europaen igen hver gang jeg begynder og drømme om en Kenmeri.

    Er spændt på og se hvad din nye bil er.
    Håber det er noget japanskt.

    SvarSlet
  3. Fed bil sådan en Ken & Mary... Jeg foretrækker nu Hakosuka'en..

    SvarSlet