onsdag den 9. februar 2011

Mit første indkøb til min Europa

Jeg håber på at det kommer til og passe med at jeg kan hente min nye bil på Onsdag.
Jeg købte min Lotus Europa i midten af November og jeg er snart ved og gå til af spænding for og få den hjem i Garagen.
Først kom snevejret i vejen, siden havde jeg en tur til England med arbejde, og i morgen står den på skiferie. Men derefter ser det endelig ud til og lykkedes for mig.
Jeg har dog fået tiden indtil nu til og gå med og finde de nye dele jeg vil have på den. Jeg er stort set klar til og bestille de nye hjul til den, men vil lige have bilen hjem og have indpresningen målt præcist ud inden jeg gør noget. Men jeg har dog allerede købt noget til den. Har købt et nyt ratnav til et mere moderne sports rat.
Sammen med dette har jeg også købt en quick release mekanisme.


Ratnavet er fra Mountney, og er ikke helt overbevist om kvaliteten. Det var dog den eneste jeg kunne finde. Så den kommer i bilen til og starte med, også må jeg se om jeg kan finde et andet på et tidspunkt.
Ratnavet hedder forøvrigt KK1029 og passer også på en Triumph Spitfire. Ratstammen i en Europa er nemlig fra en sådan. Jeg havde store problemer med og finde dette, så måske andre kan bruge denne info.
Kvailteten på Quick Release mekanismen derimod fejler ikke noget. Det er en svensk produceret version af den kendte Snap Off. Denne adskiller sig dog ved og være lavet i sort anodiseret billet aluminium, og den er uden nøgle system. En anden ting der adskiller sig, er prisen, det er ikke et billigt kit dette, men forhåbentligt er det pengene værd. Desuden er fordelen ved disse at man kan bibeholde hornet på rattet, alternativet var at jeg ville være nødt til og have en knap på instrumentbrættet. På denne måde er det hele 100% reversibelt til originalt. Horn knappen med Lotus Logo er forøvrigt også bestilt.

Jeg har som sagt været i England hele Januar måned, og mens jeg var derovre havde jeg fødselsdag. Så da jeg kom hjem ventede der fødselsdagsgaver fra Signe min kæreste.
Man kan kun sige at det havde hun gjort virkeligt godt. Imorges fik jeg det 300 mm ruskinds rat fra Sparco jeg havde ønsket mig. Jeg synes dette er det fedeste sportsrat på markedet, og synes desuden det ser ret fedt ud med et moderne racerrat i en Europa. Kan ikke vente med og få det monteret.


Der var endda en gave mere udover rattet, det var Colin Chapman bogen skrevet af Karl Ludvigsen, jeg har hørt virkeligt gode ting om denne bog, og glæder mig virkeligt til og læse den.

2 kommentarer:

  1. Hej Dennis
    Mountney Fejler ikke noget, jeg har haft op til flere Triumph biler med dette nav uden problemer. Men passer huller fra et Sparco til Mountney navet? Og hvad sidder der i bilen nu? I øvrigt er ratsammen nok ikke den eneste Triumph stump i din nye bil. Jeg blev i hvert fald overrasket over hvor mange dele fra min Elan, der stammede fra Triumph..

    SvarSlet
  2. Hej Claus

    Jeg har også et Mountney nav i den nu. Men dette er et M-type nav, det vil sige at det passer på et 6x70 mm sparco mønster.
    Det der generer mig lidt, er af der stadig er støbe grater på det plastic/gummi der sidder udenover navet. Men tror det går.
    Bremser og hjulnav er også Triumph forøvrigt.
    Chapman var dygtig til og anvende så mange gængse komponenter som muligt.

    SvarSlet