søndag den 6. februar 2011

På vej mod foråret - Bil rengøring

Jeg tror alle os bilglade så småt er begyndt og glæde os til foråret. De første køreture er altid ekstra specielle efter en hel vinters ventetid. En anden ting der er nemmere om sommeren er bil vask.
I år har jeg besluttet og øge indsatsen lidt. Blandt andet fordi jeg nu har fået en lukket bil, der er lidt nemmere og vaske. Min Mohr Rush var faktisk temmelig besværlig og vaske selvom det var en lille bil.
Men i år har jeg valgt og investere i lidt nyt grej.
Den første ting jeg har købt en en 100 bars Kärcher K 2.15 højtryks renser.


Til denne har jeg købt en skum lanse. Dette er en injektor der forbundet med en højtryksrenser kan skabe rigtigt tykt skum.


Dette sprøjter man udover bilen inden selve rengøringen går igang. Man lader skummet sidde et stykke tid, hvorved det opløser skidt og snavs. Dette minimerer de såkaldte "swiwel marks" under rengøringen.


Skummet kan fjernes med en vandslange, eller igen med højtryksrenseren. Ved ikke helt om jeg tør bruge højtryksrenseren direkte på Europa'en. Men på min dagligdags Seat Altea forestiller jeg mig at det er yderst effektivt. Efter denne behandling skal bilen som sagt vaskes normalt.
Efter vask har jeg købt et andet nyt produkt jeg vil prøve. Jeg har købt et såkaldt Clay Bar kit.


Dette består af en såkaldt Clay Bar, det er dog ikke ler som sådan, men en syntetisk gummi agtig compound man gnider over lakken. Dette fjerner forureninger fra lakken og skulle være ganske effektivt. Da jeg sværger til Auto Glym's suveræne produkter, så købte jeg selvfølgelig også mit Clay Kit fra dem.


På ovenstående billede ses det hvor effektivt sådan en Clay bar er. Efter man har gået over hele bilen med Clay Bar'en, så er det tid til polering. Jeg mangler dog stadig og købe mig en polermaskine. Jeg har ikke helt bestemt mig endnu, men indtil videre kan jeg låne min kammerats. Efter dette er det vigtig at bilen ingen får et lag voks. Her har jeg tænkt mig og bruge Auto Glym's High Definition voks.


Jeg købte mit Clay kit hos Halfords i England. Dette er en biltilbehørs butik, og deres udvalg af bil rengøringsartikler er fuldstændigt overdrevet. Der er simpelthen hylder op og ned med alverdens forskellige ting til bilvasken. Jeg ville egentlig også have købt High Definition voksen her, men på grund af alvorlige plads problemer i min kuffert, så valgte jeg og vente til jeg kommer hjem.
Men nu glæder jeg mig bare endnu mere til det gode vejr kommer. Der er nu ikke noget som en nyvasket bil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar