fredag den 25. februar 2011

Morgan 3 wheeler

Jeg er mest til klassiske biler, men på trods af titlen handler dette indlæg ikke om en klassisk bil. Det handler dog om en der er RIGTIG meget inspireret af en. Da jeg i sidste måned var en tur i England og arbejde, var det tæt på Malvern Hills, hvor de bygger Morgan biler. Jeg tog derfor selvfølgelig ud og så fabrikken.

Morgan har netop lanceret deres nye model, og hvis jeg skulle vælge en ny bil udelukkende med hjertet så valgte jeg en ny Morgan 3 wheeler. Den er stærkt inspireret af deres berømte 3 hjulere fra 1930'erne.

Efter min mening helt klart den mest interessante bil i 2011, hvis man da kan kalde det en bil.
Billedet ovenover er af Morgans første prototype/pressebil. Der er faktisk ikke meget prototype over den, for bilen er nemlig baseret på den Amerikanske Liberty Ace. Ace's biler var simpelthen så gode, at Morgan har indgået et samarbejde med dem, og således er der endnu engang en Three-wheeler under Morgans vinger. Denne gang ret moderne men med et meget klassisk udseende.
Den nye Morgan kører med 115 hestes S&S Harley motor (den er jo fra USA) med benzinindsprøjtning. Dette er koblet til en 5 trins Mazda gearkasse. Eftersigende skulle det gøre 3 hjuleren istand til og sprinte til 100 på kun 4,5 sek. Jeg synes faktisk at Harley motor'en passer rigtig godt til denne type bil. Først og fremmest har den momentet til og slynge den lille bil afsted, og dernæst vil lyden sørge for at køreoplevelsen bliver ekstra spetakulær.
Der er forlydender om en pris på 25.000£ og jeg er yderst spændt på og se om det bliver muligt og indregistrere en herhjemme. Jeg tvivler dog stærkt på at forbuds Danmark bryder sig om andre 3 hjulere end disse rædsler.
Men derfor er jeg nu stadig begejstret over Morgan'en, det er lige min slags bil.
Som sagt er ovenstående bil Morgans første prototype. Men tag lige et kig på disse biler som Liberty Ace allerede har bygget. WOW


















5 kommentarer:

  1. Den er faktisk ret sjov. Ville dælme gerne prøve sådan en!

    Motoren er da ikke en Harley. S&S er da et selvstændigt selskab, som laver deres egne V-twin motorer mest til customverdenen. Men ja, de minder godt nok meget om Harley.
    Correct me if i'm wrong!

    SvarSlet
  2. Hej Lohmann

    Jo S&S er et selvstændigt firma. Men de startede med dele til Harley D twins, og deres egen Twin ligner meget Harleys.
    Men ja du har ret.
    Og JA jeg gad også godt og prøve en. Forestil dig 0-100 på 4,5 sek i sådan en ting. Vildt.

    SvarSlet
  3. Jeg skulle aldrig i livet ha' en trike 'motorcykel', det giver simplethen slet ingen mening.
    Men sådan en her kunne være sjov. Min skulle være racing green med indtræk og styrtbøjler som deres RAF-pressebil.

    Jeg havde godt nok misset, at det faktisk er en Liberty Ace, det råber de ikke højt om!

    Har du i øvrigt set deres trailer: http://www.morgan3wheeler.co.uk/news.php?id=12
    Synes den er ret sjovt skruet sammen.

    SvarSlet
  4. Nej jeg har også set nogle af de der tyske Boom trikes på Kalø. Uha da for en smagløs ting. Men denne her er en helt anden sag, og den har jo historien med sig. En original Morgan Super Sports Three wheeler er en af mine ultimative drømmebiler.

    Havde ikke set video'en, musikken er perfekt.

    SvarSlet
  5. nitro biler are also durable. The NB16-T is a mini nitro radio controlled car with a big powerful punch. Small enough for back yard racing but powerful enough to outrun a lot of full scale models! All the features and more that you would expect from a full size nitro car have been squeezed into this little monster truck. The result is a serious bit of kit for major back garden fun.

    SvarSlet